Rubriky
Pedagogická okénka

Pedagogické okénko V.

Téma: Bezpodmínečná láska

Matně si vzpomínám na jeden díl Simpsonů, kde Bart chce provést nějakou lumpárnu a Lisa jej prosí, aby to nedělal a ptá se ho, co vidí v jejích očích. Bartova odpověď je: „Lásku… bezmeznou lásku… a to znamená, že mi projde všechno, ať udělám cokoliv!“. Proč o tom mluvím a co to má společného se skautským charakterem?

Pojďme si nejprve říct, že se ve skautském hnutí snažíme vychovávat osobnosti se silným morálním kompasem, kteří se nepotřebují povyšovat nad ostatními a mají zdravou sebeúctu. Nejsou to samozřejmě všechny charakteristiky dobrého skauta nebo skautky, ale tyhle příklady jsem použil záměrně. Dobrá sebeúcta a sebehodnocení je vlastně takový základní stavební kámen pro další rozvoj dítěte. Těžko můžeme čekat, že nějaké dítě bude dosahovat skvělých výsledků v nějaké činnosti, když si bude myslet, že je úplně k ničemu nebo že mu to a ono nejde a nikdy nepůjde. Jak přispět k takové zdravé sebeúctě? Věřím tomu a koneckonců nejsem sám, že jednou z možných odpovědí je bezpodmínečná láska. Zde právě Bart udělal drobnou chybu, protože si zaměnil bezpodmínečnou lásku za všedovolující lásku (nebo v našem případě spíš výchovu). Bezpodmínečná láska totiž neznamená, že si někdo, koho jí zahrneme, může dělat cokoliv, ale že jej máme rádi takového, jaký je a nezáleží při tom na tom, jestli donesl pětku ze školy, na kterém místě v soutěži se umístil nebo jaký má názor na náš oblíbený film. Je to zkrátka láska bez podmínek a existuje, protože dítě je tím, kým je. Pokud se bude dítě přijímat takové, jaké je, může se dál soustředit na pozitivní rozvoj svého charakteru a nebude si muset například před ostatními něco dokazovat nevhodným chováním zkrátka proto, že je se sebou spokojené. A protože nejde o všedovolující lásku, můžeme si ve výchově dovolit nastavit i určité mantinely, aby bylo jasné, jaké chování už je za hranicemi (jako třeba připravit Apua o živnost). A zakončím tuto rozpravu tím, že stejně jako nejde o všedovolující výchovu, nejde ani o tu ochranářskou a že má hodnotu nechat děti dělat dětské věci, i když to občas znamená, že se v něčem pěkně tak říkajíc vymáchají.

Zdroj: Respektovat a být respektován a samozřejmě moudré rady Matyldy.

Napsat komentář